Branża gastro po lockdown - wyzwania, z którymi muszą zmierzyć się restauracje
Opublikowano: 2021-07-06 22:48:42
Pierwsze zamknięcie restauracji miało miejsce 13 marca 2020 roku, ponowne otwarcie restauracji okresie wakacyjnym trwało krótko bo juz 24 października ponownie zamknięto lokale na blisko pół roku. Od 28 maja punkty gastronomiczne mogą znowu przyjmować gości jak dawniej. Należy jednak pamietać, ze dla restauratorów nie oznacza to końca trudnych chwil i decyzji, które przynisosły ze sobą kolejne lockdowny. Z jakimi wyzwaniami przyszło im się zmierzyć?
Brak rąk do pracy
Ogromnym wyzwaniem dla polskiej branży gastro jest brak pracowników. W wyniku pandemii z branży odeszło blisko 200 tysięcy osób. Sytuacja jest o tyle skomplikowana, że osoby te zwyczajnie nie chcą wrócić do branży gastro, ponieważ boją sie kolejnych lockdownów i w większości przypadków zdążyły się już przebranżowić. Problem dotyczy głównie stanowisk niższego szczebla takich jak kelnerzy, barmani czy pomoc kuchenna. Wraz z ponownym otwarciem lokali obserwujemy pojawienie się mnóstwa ogłoszeń o prace właśnie na te stanowiska. Pozyskanie nowych ludzi do pracy w obliczu ponownego otwarcia lokali stanowi wiec ogromne wyzwanie. Wyzwanie dotyczy nie tylko znalezienia pracowników, ale również wyszkolenia ich. Sytuacja, w której brakuje rąk do pracy może doprowadzić do konieczności podniesienia płacy w branży gastro oraz zmian w formie zatrudnienia - wzrostu zatrudnienia na umowę o pracę zamiast umowę zlecenie.
Ceny posiłków wyższe!
Kolejne lockdowny spowdowały ogromne starty na rynnku gastronomicznym Szacuje się, że tylko w 2020 roku wyniosły one blisko 4 mld zł. Restauratporzy musza podnieść ceny posiłków aby chociaż w części odrobić te kolosalne starty finansowe. Ponadto podwyżka cen związana jest również z większa ceną samych produktów. Dostawcy również odczuli zamknięcie restauracji. Podobnie jak wlasciele punktów gastro musszyc ceny aby odrobić wygenerowane straty. Ceny poszczególnych produktów wzrosły nawet o 20%! Niestety podwyżka cen w restauracjach jest nieunikniona.
Kilka dobrych rad w związku z ponownym otwarciem lokali
- Aktualizacja godzin otwarcia. Restauratorzy powinni pomyśleć na wydłużeniem godzin otwarcia lokali. Wykorzystanie czasu ponownego otwarcia restauracji pozwoli na wygenerowanie większych zysków. Goście są stęsknieni za normalnością i teraz, chętniej niż kiedykolwiek korzystają z usług restauracji. Wydłużenie czasu pracy nawet o godzinę może znacznie zwiekszyć zyski.
- Aktywne działania w mediach społecznościowych. Teraz bardziej niż kiedykolwiek restauratorzy powinni zwrócić uwagę na wyróżnienie się na tle konkurencji. W tych trudnych dla branży czasach każdy zadowolon klient jest na wagę złota. Należy pamiętać o stałej komunikacji z gośćmi naszej restauracji. Dystrybucja treści w mediach społecznościowych oraz aktualizacja strony www czy wizytówki Google to podstawa.
- Zamawianie towaru z wyprzedzeniem. Dostawcy żywności również ucierpieli w czasie pandemii. Może się to wiązać z opóźnieniami w dostawie zamówionych przez restauracje produktów. W tym trudnym czasie warto składać zamówienia z większym wyprzedzeniem.
- Obsługa to podstawa! W związku z sytuacja na rynku pracy branży gastronomicznej, niezwykle ważne jest dobre przeszkolenie nowych pracowników. To właśnie oni mają bezpośredni kontakt z gośćmi restauracji i są jej wizytówką. Restauratorzy powinni pamiętać o należytym przygotowaniu pracowników do przyjmowania gości.
- Czystość i bezpieczeństwo. Pandemia odbiła się również na poczuciu bezpieczeństwa gości restauracji. Niezwykle ważne jest to aby przestrzegać zasad czystości i higieny w tym czasie. Czysty i na bieżąco dezynfekowany lokal zachęci gości do ponownej wizyty.
Branża gastronomiczna stanęła przed ogromnym wyzwaniem, ale również wielka szansa na odbudowanie strat wygenerowanych przez pandemie COVID-19. Czas pokaże jak branża przejdzie te wielka próbę i co czeka ja w kolejnych miesiącach. Jako goście możemy wspierać ulubione restauracje po pierwsze odwiedzając lokale stacjonarne, a po drugie zamawiając jedzenie z dowozem przez portale przyjazne restauratorom - takie jak rest4less.
Powrót